Tutorial: Vektorkartdata från OpenStreetMap till ditt CAD-program (via Blender)
För 2 år, 7 månader sen - Visad 2606 gånger BOID

2

Alla gillar ju kartor, men hur får jag tillgång till dem så att jag kan använda dem i mitt projekt? I den här artikeln tänkte vi visa hur du snabbt och enkelt kan ladda ner kartdata som du kan använda i dina projekt. Vi exporterar från open source-initiativet OpenStreetMap och importerar i open source-programmet Blender där du sedan kan exportera till ditt favoritprogram.

Artikelförfattaren BOID är en designbyrå som ofta använder kartdata för att snabbt skissa upp en miljö till en visualisering eller som underlag till illustrationer eller annat. Nedan finner ni några exempel på hur vi använt oss av data från OpenStreetMap.

enter image description here enter image description here

Värt att notera är att datan som vi laddar ned från OpenStreetMap innehåller byggnader i form av outlines och polygoner samt vägar och stigar i form av outlines. (OpenStreetMap vet alltså inte hur höga byggnader är eller hur breda vägar är, bara hur de ser ut från ovan)

1. Hämta data från OpenStreetMap

Gå till http://www.openstreetmap.org och leta upp platsen du är intresserad av.

enter image description here

Välj exportera i menyn och markera ett område i kartan som innefattar de byggnader du vill ha med. Klicka på ”välj annat område manuellt” om du inte ser markeringsrutan. Klicka sedan på Exportera för att ladda ner kartdatan som en .osm-fil.

enter image description here

2. Importera i blender

Blender är ett mycket kompetent open source-program som du hittar på http://www.blender.org/download . Blender kan inte öppna .osm-filer out of the box så vi måste installera ett tillägg som hanterar det. Gå till https://github.com/vvoovv/blender-geo/wiki/Import-OpenStreetMap-(.osm) för att ladda ned ”Import OpenStreetMap” från utvecklaren vvoovv. Spara ned io_import_scene_osm.py genom att högerklicka på länken och välj ”spara länk som”.

enter image description here

Dags att starta Blender. Gå sedan till file>user preferences.

enter image description here

Välj fliken Add-ons och klicka på ”install from file”.

enter image description here

Välj den nedladdade io_import_scene_osm.py och installera.

enter image description here

Sök på ”osm” i Add-on listan och kryssa i tillägget för att aktivera det.

enter image description here

Nu är vi redo att importera osm-filen. Det kan också vara trevligt att klicka i ”Save User Settings” för att alltid ha tillägget aktiverat i Blender.

Stäng ”User Preferences” och välj file>import>OpenStreetMap(.osm).

enter image description here

Navigera till .osm-filen vi laddade ner tidigare. Här finns också några inställningar vi kan göra för specificera hur vi vill ha in kartadatan i Blender.

  • Ignore existing georeferencing – om du inte vill importera geo-data. Alltså longitud/latitud och rotation från din karta. Denna inställning kan du i princip hoppa över om du inte skall ladda upp byggnader och dylikt till OpenStreetMaps eller Google Earth eller liknande.

Import as a single mesh – kan vara tacksamt att få alla objekt grupperade i en mesh. Bara relevant om du tänker jobba vidare med filen i Blender.

Import buildings – ganska självförklarande. Vill vi importera byggnadernas konturer?

Import roads and paths – samma här. Vill vi importera vägar och stigar?

Thickness – Om vi lämnar denna inställning på 0 kommer byggnaderna bara att importeras som konturer utan höjd. Vi kan alltså låta tillägget extrudera alla byggnader till en höjd som vi specificerar. Enheten verkar vara meter men vi har fått lite olika resultat – experimentera!

enter image description here

Eftersom kart-datan är skalenlig så måste vi zooma ut rejält för att se allt. bra tips här är att trycka på "A" för att markera allt och sedan "," (kommatecken) på den numeriska delen av tangentbordet för att zooma ut till kartdatans bounds. Här kan dock problem med clipping uppstå, när vi går för långt ifrån så syns inte alla objekt. – Lätt fixat genom att i 3D-fönstret trycka på ”N” på tangentbordet, scrolla ned till View och ändra Clip: End till något lämpligt. I mitt fall fungerade 100 000 bra, du kanske behöver mer beroende på din kart-informations omfattning. Zoomar gör du med scrollhjulet, roterar vyn genom att hålla ned scrollhjulet och dra samt panorera genom att hålla ned scrollhjulet och dra samtidigt som du håller inne shift.

enter image description here

Nu är det upp till dig att vara kreativ med kartdatan – antingen i Blender eller i din favoritmiljö. Blender kan exportera till i princip vilket format som helst, finns ditt format inte under file>export så finns det tillägg att googla fram för export till andra format – en smal sak nu när du vet hur man installerar tillägg i Blender.

Om du tyckte det här var tillfredsställande så finns det massor med annat kul du kan göra med OpenStreetMap och Blender. Terrängdata, Höjdkurvor, georeferencing och annat matnyttigt. Läs mer här: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Blender

Av: mikkel för 2 år, 5 månader sen
0

Logga in för rösta

Bra tutorial!

Har en spin-off-fråga. Finns liknande gratismaterial i 3d? Söker material över någon stad, inte nödvändigtvis i Sverige.