Ljus i Vray for Rhino
För 5 år, 5 månader sen - Visad 2201 gånger Edvin Lindberg

1

Arbetsflöde:

Ljus sorteras enklast i grupper och dess inställningar testas bäst grupp för grupp. Om man bara testar ljuset kan man korta ner renderingstiderna genom att kryssa för override materials och välja en grå nyans som man tror motsvarar ljusheten i materialen man valt.

Några saker för att få mjuka skuggor på ett trovärdigt avstånd från ljuskällan:

Decay-alternativen avgör hur snabbt ljuset avtar i styrka.

Rektangulära ljus kommer med förinställningen: "no decay" vilket gör att de lyser upp och ger skuggor långt bortom vad som känns rimligt för lampor. Om ljuset ska simulera lampor bör no decay ej vara ikryssat. När "no decay" inte är ikryssat måste man öka ljusmängden, "multiplyer" måste ökas mångfaldigat eftersom ljuset nu avtar ju längre från ljuskällan det kommer. senast jag testade behövde jag ställa om från 0.2 till 1000 för att få ungefär samma mängd ljus på den vägg jag skulle belysa.

Punktljus kommer med förinställningen "linear decay" vilket också ger ljus långt bort. Här ger "inverse" ett mer bekant avklingande ljus. Även här måste "multiplyer-värdet" ökas radikalt.

Eftersom punktljuset från början inte har någon utbredning blir alla skuggor knivskarpa. Ökar man radien från 1 blir punkten en sfär och ju större radie man väljer desto mjukare skuggor får man. Vad man får komma ihåg är att det lysande objektet faktiskt blir större och kan lysa på ställen man inte planerat.

Av: Edvin Lindberg för 5 år, 5 månader sen
1

Logga in för rösta

Här kan man se skillnaden mellan en ljuskälla i en punkt med linjärt avklingande och en ljuskälla med en utbredning och snabbare avklingande till höger enter image description here