Småstaden är framtidsstaden Postad av: Björn Ehrlemark, Datum: 2012-04-10

Det började med OPEC:s oljeembargo på 70-talet. James Howard Kunstler arbetade då i ett nybyggt kontorshus vid en öde boulevard utanför en amerikansk villaförort. Under oljekrisen kunde folk inte komma till jobbet och slagsmål utbröt på bensinstationer. Kunstler insåg hur skör den bilberoende staden var. I mitten av nittiotalet publicerade han sin första bok om fiaskot som denna stadsbyggnads-modell inneburit för det amerikanska samhället. Den är nu obligatorisk läsning för arkitektstudenter i USA. Efter det har fler böcker om städer och arkitektur följt och Kunstler är i dag en av galjonsfigurerna för den rörelse som kallar sig “The New Urbanists”, nyurbanisterna.

Varför tror du att den amerikanske stadsbyggnadsmodellen varit så framgångsrik att den till och med gått på export?

-Svaret är ganska enkelt. Detta är bilens tidsålder och amerikanska ingenjörer löste på många sätt hur staden skulle kunna anpassas efter bilen. Andra länder såg vad vi gjort och fann en färdig lösning för sina problem. Det betyder inte att den var bra.
-Det finns massor av ställen i Europa som har drag av den amerikanska villastadsmodellen, “suburbia”. Men på det stora hela så gav européerna aldrig upp stadslivet. De ser fortfarande staden som något gott, och behöver inte sätta sig i en bil elva gånger om dagen för att kunna leva ett civiliserat liv. I USA är städerna, med få undantag, i ruiner. Cleveland, Detroit, Dayton, Akron, St Louis, Kansas City, Omaha... listan är lång på gamla amerikanska städer som är nästintill totalt förstörda. Det finns inget kvar i centrum. Vi har städer som är som donuts.

Passar europeiska städer bättre framtidens behov?

 - Den europeiska staden är på det stora hela kvar på en skala som är human och fotgängarvänlig, kompakt och blandad. Och majoriteten av europeiska städer som jag varit i är inte byggda av skyskrapor. Grejen med skyskrapor är att de inte är gjorda för att renoveras. Många av dem är spektakulära, slående uppvisningar i skicklighet och talang, men det kommer att komma som en chock för oss när vi upptäcker att vi inte kan fixa alla dessa sextiovåningshus när de väl behöver fixas. Jag är inte ens säker på att vi kommer att ha tillgång till de masstillverkade, standardiserade material som kommer att behövas - du vet, alltifrån gipsskivor till koppartråd. De flesta praktiserande arkitekter i dag antar helt enkelt att alltihop kommer att fortsätta finnas - inklusive pengarna. Men detta är snarare ett av kännetecknen för en ekonomi baserad på fossila bränslen. Jag anar att det vi bygger inom kort kommer att behöva byggas med mer traditionella material, i en mer traditionell skala. Och det är nästan otänkbart för arkitektkåren, eftersom den är besatt av nymodigheter.

Du har tidigare använt ett enkelt men distinkt ord för att beskriva framtidens stad: “liten” . Våra städer måste bli mindre, och folk behöver vänja sig vid tanken på att livet också kommer att bli mindre. Kan du utveckla vad du menar med det?

- Megastadens era drar mot sitt slut. Jag tror inte att vi kommer att ha den sortens energiresurser vi är vana vid, och det kommer att göra det väldigt svårt att hålla i gång gigantiska städer fulla av gigantiska saker. Småstaden kommer att vara framtidens stad, inte storstaden. Det är en av anledningarna att det finns så lite användbar teori kring detta - det mesta av dagens teorier i stadsplanering är science fiction-fantasier.


 

Du har ibland använt trollkarlen som metafor for att beskriva dagens arkitektideal?

-Ja, jag tror att många av dem ser sig själva på det sättet. Det ökar säljbarheten av deras tjänster om alla ser dem som övernaturliga genier. Men trollkarlen är kanske inte den bästa jämförelsen. Snarare kan man likna dem vid vad vi i USA brukar kalla en “snake oil salesman”, en bondfångare. De brukade komma till stan, sälja hundra flaskor av sin brygd och sen sticka med allas pengar. Bedrägeri, helt enkelt.

-Jag anser att arkitekterna säljer något som inte nödvändigtvis har något värde - speciellt inte för framtiden. Byggnadsprojekten designade av folk som Koolhaas, Eisenman och Libeskind är bara gjorda för att få oss att må dåligt.

Vilket av dina argument kommer tror du kommer få arkitekter att lyssna på vad du har att säga?

- Historien är inte er fiende.

Hör själv James Howard Kunstler tala om peak oil och hur det kommer påverka hela arkitektbranschen i en föreläsning från Arkitekturmässan. Du hittar den här på Archileaks.

_______________________________________________

Björn Ehrlemark är arkitekt och journalist.

Bildkällor:  1. 2

Texten är tidigare publicerad på Expressen/GT:s kultursida.